Van Gouden Gids naar SEO

Gepubliceerd op 22 oktober 2022 om 19:33

Er was eens, heel lang geleden, een heel dik boek: De Gouden Gids.
 En in de Gouden Gids vond je alle bedrijven in jouw regio en ook daarbuiten. Zocht je een bedrijf, bijvoorbeeld een tekstbureau, dan zocht je in de rubriek: 'tekstbureaus.'
Er waren tekstschrijvers met geld. Die plaatsten een grote advertentie met een groot lettertype en plaatjes. Maar er waren ook vermeldingen van twee regeltjes. Kortom. Ieder bedrijf vond je in de Gouden Gids.
De Gouden Gids bestaat niet meer. Tenminste niet meer op papier. En dat is eigenlijk maar goed ook. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel papier is er wel niet nodig zeg om één Gouden Gids te maken en hoeveel bomen moeten daarvoor worden gekapt. Teveel. 

 

En op het laatst zag je huis er zo uit. 

Nu is er SEO

 

Na de Gouden Gids kwam: Google. En met Google kwam: SEO.

Het principe is nog een beetje hetzelfde, bedrijven die kapitaalkrachtig zijn kopen hun plek in Google. Wat wel is veranderd: je kan ook zonder grote investering hoog eindigen in Google. 

SEO staat voor zoekmachine-optimalisatie. Weet je op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt? Verwerk deze dan strategisch in je website. De searchbot van Google scant je website en hoe meer treffers, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten.
Nou denk je misschien: "mooi, dan plemp ik mijn hele website vol met  zoekwoorden?" Nee. Zo werkt het niet helaas. Een website die is volgepropt met zoekwoorden, daar raakt Google van in de war. Bovendien is je content niet erg overtuigend op die manier. En vergeet niet dat bezoekers ook op een andere manier je site kunnen bezoeken. Misschien heb je je visitekaartje afgegeven of reclame gemaakt.


Het laatste wat je wilt, is dat je bezoekers meteen afhaken omdat je website saai is en onaantrekkelijk. Gevonden worden is belangrijk, maar zorg er ook voor dat je website informatief is.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.